Brev:
En forvirret mor :(
28. marts 2016
Alder:
7 mdr.
En forvirret mor :(
Hej Helen,
Mange tak for dit svar :)
Jeg har dog stadig nogle spm angående den daglige rutine som jeg følger nu.
Du har skrevet at min dreng på snart 8 mdr (d.13/4) skal ned på 4 flasker dagligt. 5 om morgenen, efter frokost, når han skal puttes om aftenen og en sen på aftenen. Jeg har bare en udfordring med min lille at han nogle gange efter han flaske kl 20-21 kan han først vågne omkring kl 4 også får han sin "sen flaske" også ender det med han først vågner igen kl 7.30 der hvor han skal have sin havregryn. Dvs han faktisk nogle af dagene kun ender på 3 flasker hvis du forstår hvad jeg mener.
Altså:
4-5: flaske på 120 nogle gange 150 og andre gange 180 det forskelligt. Sover videre
8: havregryn eller øllebrød med frugt topping. Vand.
9.30-10: frugtmos af æble banan eller pærer æble og saften af en appelsin.
10.30: sover sit første lur. Her kan han sove nogle gange til 13.30.
13.30: frokost af grøntsager af forskellige art og enten kød kylling eller fisk. Jeg kommer stort set altid lidt læg og hvidløg for at give retten smag. Lidt salt og Peppers og ellers krydderurter. Får en flaske på 150 men drikker kun 120.
15: sover sit andet lur og det er typisk på 1 time
16: Nogle gange giver jeg ham flerkornsgrød af de 5 korn eller havregryn og nogle gange får han kun en flaske hvis han dagen inden har vågnet til sin morgenmad og ik fået sin "sen flaske".
19: det samme som frokosten. Altså jeg laver altid en dobbelt portion til frokost så han får det samme til aftensmad men jeg sørger for at lave noget nyt hverdag.
20-21: får sin flake på 150 ml og sover til 2 andre gange til 1 og får en flaske og sover.
Som du kan se kan det variere lidt med tiderne da han nogle gange sover længere op til frokost og derfor rykker det på alt i programmet. Nogle gange sover han også mere om natten og derfor får han ik sin den flaske. Og jeg er bekymret om han får nok mælk.
En anden ting som jeg først opdaget ved at læse din artikel om modermælkerstatning er at jeg har læst et andet sted fra 6 mdr alder skal man over til nr 2.
Og det har han fået fra 6 mdr hverdag og mere gange om dagen. Og du skrev at det ikke er nok. Er bekymret for om han har fået næring nok i de 2 mdr?
Han spiser sin mad men nogle gange er han for træt så undgår jeg aftensmad og så får han mere i flaske eller nogle gange får han bare ik så meget aftensmad måske 3/4 dl.
Jeg giver altid lidt over 1 dl mad.
Hvor meget mængde mad skal han have?
Jeg kommer lidt økologisk rørsukker i havregryn nogengange er det usundt?
Er ikke sikker men min dreng kan have en mælk indtag på 500 til 700 ml dagligt det forskelligt. Er det pga han kun har fået nr 2?
Skal han så få 1 i flaske og 2 i mad?
Min dreng kan kun lide mælk i brikker og kun Hipp. Er det okey ha kun får brikker eller skal han også have pulveret?
Er meget forvirret :(
Med venlig hilsen
Saher